

Kapittel 2: RETORIKK
Retorikk betyr læren om talekunsten.
Læren om retorikken utviklet seg i det gamle Hellas ca 400 f.Kr. Den mest annerkjente taleren i antikken var Demostenes (ca 380-322 f.Kr.). Samtidig med ham levde Aristoteles(384-322 f.Kr.), som sier at retorikkens oppgave er å få frem hav som ligger i en sak, før vi tar stilling til den. Retorikken tar utgangspunkt i å argumentere eller å overbevise andre. Denne kunsten ble videreutviklet i det gamle Roma, den største av de romerske talerne var Cicero (106-43 f.Kr.). I England og Amerika fikk retorikken sin gullalder på 1800-tallet, innenfor politikk og domstoler. Englands statsministere Benjamin Disraeli og William Gladstone, var i tillegg til den amerikanske presidenten Abraham Lincoln, berømte talere på 1800-tallet.
I vår tid er det Hitler og Churchill som er kjent for overbevisende evner og taler. De tok dessuten i bruk et nytt medium, radioen, og nådde dermed ut til mange flere.
Andre verdenskjente talere er Martin Luther King og John F.Kennedy.
Vi lever i et kommunikasjons- og informasjonssammfunn.
Retorikken nevner 7 punkter som er viktige for en vellykket tale:
-Intellectio : fundere
-Inventio : finne stoff til argumentasjonen
-Disposito : lage disposisjonen
-Elocutio : formulere argumentene
-Memoria : huske
-Actio : fremføre
-Analysis : analysere og oppsummere
La meg utdype de forskjellige begrepene:
1) INTELLECTIO- å fundere
Man må tenke seg nøye gjennom hva som er formålet med talen. Talen må tilpasses tilhørerne og den situasjonen de befinner seg i.
2)INVENTIO- å argumentere
Aristoteles mente at man burde stille seg 7 spørsmål for å bli kjent med emnet man skal snakke om;
Hva dreier det seg om? Hvem er innblandet? Hvorfor skjedde dette? Hvor skjedde det? Hvordan skjedde det? Var flere innblandet i situasjonen? Argumentene på deretter begrunnes med bevis. Både fakta, statistikker, sitater, eksempler og sammenligninger er viktige.
3) DISPOSITO- lage disposisjonen
Taleren må ha en rød tråd, slik at hovedbudskapet kommer godt frem. En disposisjon kan for eksempel være satt opp av en begynnelse, midtel og slutt.
4)ELOCUTIO- formulere argumentene
Man må lage gode formuleringer slik at talen blir umulig å glemme. Taleren må oppnå troverdighet og tillit. Man må aktivere følelsene hos tilhørerne, og argumentene må bygges opp slik at de tror på saken.I retorikken kalles denne tilliten etos(vekke tillit). Førsteinntrykket er viktig, man skal derfor knytte kontakt med tilhøreren og gi et positivt inntrykk i innledningen. Fakta,sitater og henvisning til godkjente kilder vil også kunne skape den troverdigheten man trenger i en innledning.
5) MEMORIA- huske
Man bør huske store deler av talen, slik at man kan løsrive seg fra notatene for å oppnå kontakt med tilhørerne.
6) ACTIO- handle
Actio handler ikke om hva du som avsender sier, men hvordan du sier det. Med andre ord må kroppsspråk og stemme også bli tatt i bruk under talen.
7) ANALYSIS- å analysere og oppsumere
Dersom vi skal lære av det vi er gjort, er det viktig å få tilbakemeldinger fra tilhørerne.
Mer om noen virkemidler som gjerne blir brukt for å overbevise mottakere:
A) Bruk av autoritet- et argument virker mer troverdig dersom det trekkes inn kjente personer som kan bekrefte en påstand.
B) Vise til flertallet og felles verdier- Vi vil ofte være en del av et flertall, og fellskapsfølelsen styrkes ved slike påstander.
C) Vise til parallelle eksempler- et argument blir styrket dersom det kan underbygges med eksempler.
D) Kroker for hukommelsen- Gjentakelse. Dette er et viktig virkemiddel for å få budskapet til å bli husket. Oppramsing hører tett sammen med gjentakelser, de kan skape rytme og system i en tekst. Poengterninger vil gjøre tilhengerene oppmerksomme på en nedtelling, og tre punkter oppfattes som en helhet. Gjentakelsens motsetning er kontrasten, dette kan skape sympati eller antipati hos personer. Til slutt er bilder et godt virkemiddel for å få budskapet til å bli husket. Bilder huskes bedre enn mange ord og forstås fortere.
E) Ironi- Man forsterker sitt syn ved å si det motsatte. Bruk av ironi som virkemiddel er vanskelig fordi ikke alle oppfatter at man mener der motsatte av det man sier eller skriver.
F) Retorisk spørsmål- En mulighet for kontakt er å prøve å aktivisere mottakeren, få mottakeren til å tenke selv. Det kan gjøres ved å stille mottakeren spørsmål.Dersom spørsmålet har et innlysende svar, eller man svarer på det, kalles det er retorisk spørsmål.
Når vi skal påvirke noen, anbefales det å spille på følelsene hos tilhørerne.Det å appellere til følelser, kalles i retorikken "patos". Når følelsesregisteret vårt er aktivisert blekner ofte den kritiske holdningen. Det anbefales å appellere til følelsene mot slutten av en tale eller et innlegg. Eksempler kan få noe som er fremmed og abstrakt til å bli konkret nært, og forståelig. Humor, dersom en taler eller skribent får mottakeren til å le eller trekke på smilebåndet, etableres det fote en positiv kontakt som gjør mottakeren velvillig stemt og mer åpen for et budskap. En tale eller et innlegg må være preget av seriøsitet og engasjement, men humoren kan være et av mange virkemidler.
Mer om ACTIO:
Generelle tips, hvis du er en av de som gruer deg for å snakke foran en større forsamling:
- Trygghet: Hvis du kjenner deg trygg, unngår du gjerne spenninger som gjør at du heiser skuldrene og blir andpusten. Den som opptrer naturlig og avslappet, framstår også ofte som troverdig og behagelig å høre på.
- Stemmebruk: Stemmebruken er avgjørende for hvordan avsenderen blir oppfattet av mottakerne. De ordene og uttrykkene du betoner, er dem som tilhørerne vil feste seg ved. Volumet på stemmen må være høyt nok til at alle hører. Tempoet må være tilpasset slik at alle kan oppfatte det du prøver å formidle. Husk å legge inn pauser, en velplassert pause kan også fortelle mye.
- Kroppsspråk: Kroppsholdningen din er viktig og forteller kanskje mer enn det du faktisk sier med ord. Tenk igjennom hvordan du beveger deg når du snakker, men pass på at det ikke blir for mye, da kan det bare bli forstyrrende.
- Blikk: Forsøk å veksle mellom å se noen av tilhørerne inn i øynene og la blikket vandre. Slik kjenner flest mulig seg involvert.
- Tilpass språket: For å virke naturlig må du bruke et språk som kjennes naturlig for deg selv.Ikke formuler deg for komplisert men heller ikke for enkelt.
MONOLOG- Monolog kjennetegnes ved at èn og samme person har ordet over kortere eller lengre periode.Kommunikasjonen går i hovedsak èn veg, og den som snakker forventer ikke noe svar.Monologen er et samlebegrep for sjangre som foredrag, muntlig forklaring,kåseri og festtale. Hjelpemidler kan poengtere hovedpunktene og skape variasjon. Mange tilhørere forsåt og husker lettere hvis du varierer, konkretiserer og synliggjør det du snakker om. Man kan bruke tavle, lysark, PowerPoint-presantasjon, biler,tegninger, filmklipp, lydklipp,sitater, gjenstander eller dele ut støtteark. Dersom det er flere som skal presantere kan gjerne rollespill og intervju brukes som noen morsomme hjelpemidler for å illustrere et poeng.
<< Å presentere >> betyr at du skal informere om og gi en oversikt over et emne uten å legge inn egne vurderinger.
<< Å problematisere >> betyr å stille kritiske spørsmål rundt et emne, gjerne til stoff som virker udiskutabelt, eller til påstander som <
Dialog - samtale der to eller flere deltar og vekselvis taler og lytter.
Debatt - Deltakerne argumenterer mot hverandre for å overbevise og vinne sympati, som i den argumenterende monologen. En debatt åpner gjerne med en informativ innledning for å fortelle om og poengtere hvorfor emnet på dagsordenen er viktig å ta opp.For å styre samtalen videre og holde rede på innlegg fra deltakere, er det vanlig å ha en ordstyrer.
Læringsdialog - Når påstander begrunnes med relevante og sannsynlige argumenter, og de ulike innspillene bygger på hverandre, utvikler samtalen seg slik at vi kan lære noe av den.
MEDIUM OG BUDSKAP:
Radio og TV er medier som er flyktige - det du sier i ett sekund, er borte i det neste. Det gjelder å utnytte sekundet og få mottakerens oppmerksomhet og gi mottakeren noen kroker for hukommelsen.
Den uformelle delen av nettet er den delen som brukes til personlig kommunikasjon. Her må man være forsiktig med hvilken informasjon man legger ut og hvor. Når slik informasjon først kommer i feil hender kan det bli misbrukt over lengre tid.
Den formelle delen av nettet er den delen hvor vi henter informasjon,ser nyheter eller deltar på diskusjongrupper.
Kilder:
- Bilde av Obama http://blogs.wsj.com/washwire/2008/10/18/obama-rally-draws-100000-in-missouri/
- Bilde av Aristoteles skolen http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_education
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar